Fra Luka Tomašević održao predavanje u Moskvi

Na poziv „Moskovskog fakulteta za humanističke znanosti“ i Međunarodnog društva za kliničku bioetiku - „International Society of Clinical Bioethics (ISCB) koji su organizirali VIII. međunarodnu konferenciju o kliničkoj bioetici, koja je održana u Moskvi (Moscow University for the Humanities) 7. i 8. rujna 2011. godine na temu „Advanced Technologies and Bioethics – Napredna tehnologija i bioetika, naš brat fra Luka Tomašević održao je izlaganje na temu Koncept osobe u suvremenoj bioetičkoj raspravi - Concept of person in modern Bioethical Debate“.

Sažetak izlaganja

Pojam i definicija osobe su diskutabilni, odnosno neujednačeni u različitim disciplinama i znanstvenim granama što posebno dolazi do izražaja u suvremenoj bioetici.

Osoba kakvom je poimaju predstavnici i filozofi laičke bioetike, posebice Egelhardt i Singer, zanemaruju bitnu komponentu osobnosti koju ističu i štite kršćanska teologija i personalistička antropologija, a to je čovjekova duhovna dimenzija.

U dominantnoj želji za kontrolom i usavršavanjem čovjeka i svijeta, spomenuti predstavnici laičke bioetičke misli, vrijednost i dostojanstvo ljudskom životu pridaju jedino ukoliko je čovjek psiho-fizički zdrav.  Isti govore o „stupnjevitosti“ osobnosti ukoliko tvrde da ljudska bića u embrionalnom stadiju života, psihički bolesnici ili ljudi u komi ne mogu biti obdareni osobnošću jer nju uvjetuju isključivo samosvijest i racionalnost. Osobom se postaje rastom tijekom života i to po određenim  činima i tako stečena osobnost se lako i gubi jer je  dovoljno da se čovjek razboli ili da zaspi.

Tradicionalno ontološko shvaćanje osobe temelji se na ontološkoj strukturi samoga čovjeka, tako da sama vrijednost osobe proizlazi iz njezina bitka. Stoga je svaki čovjek individua za sebe. Klasična definicija osobe, preformulirana u moderno doba, kaže da je osoba individua koja posjeduje duhovnu narav. Dio definicije koji kaže da je osoba individua u biti kaže da je ona u sebi nepodijeljena a od svega ostalog odijeljena. Čovjek je različit jer ima svoju vlastitu bit. U mjeri u kojoj je materijalno biće, čovjek se od drugih bića razlikuje kroz odnos forme prema materiji, a u mjeri u kojoj je duhovno biće razlikuje se na osnovu nekog drugog principa koji se temelji na formi, jer sasvim je jasno da dušu jednog čovjeka ne možemo jednostavno zamijeniti drugom. 

Kršćanski se personalizam, posebice izražen u enciklici Euangelium vitae i dokumentu „Dignitas personae, temelji na liniji skolastičkog kršćanskog razmišljanja, i govori o bezuvjetnoj i objektivnoj vrijednosti i dostojanstvu čovjeka koje proizlaze iz njegove stvorenosti na sliku Božjoj i na pozivu čovjeku da postane kao Bog. Čovjek je pozvan u život koji mu je ujedno i darovan s tim ciljem a on ga ostvaruje kroz slobodu, odgovornost i odnos s drugima. U zajednici čovjek brusi vlastitu osobnost koja ne ovisi o životnoj dobi, niti o psiho-fizičkim datostima ili sposobnostima, a još manje se gubi ili umanjuje u uterusu ili u snu.

U skladu s tim stavovima, danas se i rješavaju praktični slučajevi u bioetici. Autor, stoga i nudi rješenja prema katoličkom personalističkom nauku i pristupu osobi.

Ključne riječi: osoba, čovjek, filozofija, ontologija, bioetika, funkcionalizam, Crkva.

 

 

Pretraži sadržaj

Aktualno

FRANJEVAČKI BOGOSLOVI

INTERNET STRANICA


FACEBOOK STRANICA

**********************

Fra Stipica Grgat:

Otpjevni psalmi

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Promo film o Provinciji

Posjetitelji

DanasDanas371
Ovaj mjesecOvaj mjesec61164
UkupnoUkupno4894885

Online

Trenutno aktivnih Gostiju: 144 

Administrator

franodoljanin@gmail.com