Imena i riječ
Predgovor
U knjizi Imena i Riječ skupljeni su tekstovi koje je fra Ante Vučković, profesor filozofije s Katoličkog bogoslovnog fakulteta iz Splita, objavljivao u reviji Svjetlo riječi od 2003. do 2008., i to u rubrici na kraju toga mjesečnika pod naslovom Zapažanje na rubu. Vučkovićevom kolumnom završavao je broj, ali su mnogi čitatelji zbog kvalitete napisanoga počinjali čitati Svjetlo riječi upravo od Vučkovićevih zapažanja.
Ako bi se ukratko htjelo kazati što se bitnoga radi u tim tekstovima, onda to autor sam sintetizira u naslovu ove knjige. Imena se odnose na filozofe i teologe, znanstvenike i duhovne likove koji su snažno odredili ne samo razvoj zapadnoga mišljenja, kršćanske vjere, nego i konkretnu povijest uopće. On te velikane – a ponajviše novovjekovne, od Descartesa, Pascala, Spinoze, do Heideggera, Levinasa, Ricoeura, Girarda, Metza, Arendtove, Steinove i oko pedesetak drugih – povezuje s evanđeljem, s Isusovom riječju, s Kristom kao Božjom Riječi. Ta poveznica između Imena i Riječi, označena veznikom “i”, kod Vučkovića je gotovo uvijek logičan ishod mišljenja, životna iskustva, i iznad svega jedinstvenoga traženja svakoga pojedinca o kojem ovaj autor piše.
Vučkovićevi su tekstovi kratki ali sadržajem iznimno bogati. Kratkim, nekada i torzo rečenicama, vrlo često u pitanjima, koje nisu samo uvjetovane novinskim prostornim ograničenjem, nego su to stil njihova tvorca, Vučković pronalazi zanimljive crtice iz života velikana duha. Te crtice onda više nego spretno situira u cjelinu života i misli, što odaje dobro poznavanje glavnih aspekata osobe o kojoj piše, njezin život i mišljenje, kao i kontekst u kojem živi.
Sve to opet osim evanđeoskim riječima aktualizira s današnjom našom situacijom čovjeka i vjernika u postmoderni. Čak i onda kada djeluje da je otišao nekamo daleko u razmišljanju, u apstrakciju i teoretiziranje kako bismo rekli, Vučković je posve konkretan. Treba samo razgrnuti lijenosti sklonu naviku, dekonstruirati samorazumljivost i otkriti bogatstvo zbilje i ljudi koji nas okružuju.
Vučkovićevo pisanje inzistira na samospoznaji ali koja se nužno veže uz dobrotu prema drugim ljudima, na uozbiljen životni put koji uvijek iznad sebe poštuje nedorečenost zbog Tajne koja sve prožima. Delikatan mislilac koji svoje kršćanstvo neumorno želi reflektirati, učiniti ga jednostavnim i preglednim, Vučković u životnim detaljima, u usputnim malim događajima svojih “junaka”, razotkriva svu oprečnost između onog unutarnjega, supstancijalnoga (bitnoga) i onog izvanjskoga (površnoga i trivijalnoga), otkriva čitav jedan neotkriveni i nezapaženi novi svijet odnosa, prijateljstva i sukoba, zlopamćenja i opraštanja, mržnje i pomirenja, i iznad svega jezika. Kako doći do riječi, kako bez izvanjske prijevare i vlastite samoobmane imenovati i stvari i odnose i emocije, kako osmisliti mišljenje kao trud i napor oko jezika, kako ostvariti dosljednost između mišljenja, riječi i djela, kako nasljedovati Isusa Krista jer je on ostvario tu dosljednost, glavna je ideja vodilja kroz ove Vučkovićeve tekstove.
Ova vrijedna knjiga svojom istančanošću u pristupu višestruki je poziv. Najprije, ona poziva na mišljenje i to na ono koje je obvezano opravdati vlastito postojanje i djelovanje. To podrazumijeva biti filozofom i u najširem smislu. Svojim izbrušenim riječima i jezikom, ova knjiga poziv je na odgovornu upotrebu jezika jer nismo mi njegovi gospodari nego i sredstvo. To podrazumijeva biti prorokom (pjesnikom), dakle trajno tražiti prikladnu riječ za zbilju a time stvarati semantičku uzburkanost, provjeru značenja riječi u pozaspaloj, uplašenoj ili imuniziranoj društvenoj i vjerničkoj zajednici uhodanih fraza.
U konačnici, ova knjiga je poziv na uvijek novo iščitavanje evanđelja, na onu heremeneutsku odvažnost, razumijevanja i tumačenja svetoga teksta, koja načelom blizine i distance razotkriva skriveno a neizmjerno blago Isusove riječi. To znači biti uvjerenim vjernikom pa i nevjernikom. Vučković potvrđuje da se filozofi, proroci-pjesnici i sveci-mistici, dakle ljudi koji misle, koji sustvaraju riječima i koji bivaju obuzeti tajnom Boga, najviše približavaju Riječi, ali da Odgovor ipak na kraju biva samo darovan.
Ivan Šarčević
Sadržaj
- Novi početak
- Kopernik i pogled
- Wittgenstein i ispovijed
- Hermine i brat
- Sabbath i preglednost
- Levinas i pas
- Licem u lice
- Finkielkraut i lice
- Heidegger i poklon
- Jaspers i samozavaravanje
- Neostvareno prijateljstvo
- Edith u katedrali
- Simbolička teologija
- Katolik McLuhan
- Simone i pozornost
- Spoznaja zla
- Ricoeur u Taizeu
- Iznenađeni Jonas
- Učitelj Gadamer
- Poslušni Balthasar
- Alipijeve uši
- Profesor Schopenhauer
- Nepostojeći Husserl
- Svjedok Buber
- Arendt i slava
- Novost rođenja
- De Lubac i nenapisana knjiga
- Eco i neslušanje
- Henry i Život
- Merton i zlodusi
- Spinoza i ljubav
- Kierkegaard i sloboda
- Zdvojnost i vjera
- Ivan Pavao bez riječi
- Scheler i svećenici
- Descartes i otvoreni um
- Bochenski i mudrost življenja
- Tomina šutnja
- Redovnik Maritain
- Tavlor i dobro
- Bieri i mašta
- Skeptik Marquard
- Guitton i oporuka
- Hadot i duhovne vježbe
- Illich i Samaritanac
- Pascal i živi Bog
- Habermas i javnost
- Guardini i odlučnost
- Doba mudrosti
- Metz i molitva
- Kolakowski i sveto
- Girard i kršćanstvo
- Reale i Grci
- Rahner i neuspjeh
- Abbe Pierre i Emaus
- Ponovo rođeni James
- Bergson i solidarnost
- Hartmann i vrijednost trpljenja
- Lustiger i židovstvo
- Aelred i duhovno prijateljstvo
- Spaemann i eutanazija
- Biser i prošlost