Imotski: Koncert učenika i nastavnika Glazbene škole Dr. fra Ivan Glibotić
Iz kajdanke dr. fra Ivana Glibotića
Nastavnici Glazbene škole u Imotskom od 2011. godine organiziraju koncert povodom blagdana sv. Cecilije, svetice koja je živjela u 3. stoljeću u Rimu, zaštitnice glazbe, glazbenika i slijepih osoba, koja je za života bila tako bliska nebu da je mogla čuti anđeosko pjevanje. Apokrifni izvori svjedoče o njezinome skrivenom daru i sposobnosti sviranja na svakome onodobnom glazbalu. Često se prikazuje s krunom od crvenih ili bijelih ruža na glavi ili u njezinoj blizini. Njeno ime u značenju „put za slijepe“, izvedeno je iz rimskoga obiteljskog imena koje potječe od riječi „caesus“, što znači slijep. Cecilija je pokopana u Kalistovim katakombama, na počasnom mjestu uz takozvanu „Kriptu papa“. Slavi se kao jedna od najvažnijih svetica ranog kršćanskog razdoblja.
U nastojanju da učenicima približe radost muziciranja i na neki način promijene dinamiku izvođača i publike, nastavnici imotske glazbene škole višekratno su organizirali koncert na kojem su upravo oni bili izvođači, a učenici publika. Nastupali su kao solisti, u komornim sastavima i kao dio zbora nastavnika na završetku koncerta. Ove godine odlučili su se za inovativan projekt: prirediti koncert posvećen naslovniku škole, uglednom imotskom glazbeniku, dr. fra Ivanu Glibotiću, izvodeći njegove autorske skladbe prilagođene različitim sastavima.
Fra Ivan je rođen u lipnju 1901., a umro je u prosincu 1987. godine. Obljetnica njegove smrti nije bila motivacija ni intencija za ovu prigodu. Škola nosi njegovo ime, a suradnja učenika i nastavnika promišljena je kao najbolji pedagoški i kreativni put za nove prinose u stvaranju glazbenih vrijednosti. Nastavnici glazbene škole s entuzijazmom su pristupili pripremi ovog projekta kao autentičnog odstupanja od svakodnevne nastavne prakse, s rezultatima koji se mogu koncertno prikazati i u drugim sakralnim prostorima koje je fra Ivan tijekom svoga dugog i plodnog života služeći pohodio.
Fra Ivan je živio kao aktivan crkveni glazbenik i duhovnik sui generis. Njegov autorski opus nije nomenklaturom velik, ali je svakako originalan i izuzetno dobro prihvaćen među katoličkim pukom. U svome pastoralnom radu i profesorskoj službi fra Ivan je bio revnosni promicatelj stila pučkog pjevanja. Skladajući mise, uglazbljujući psalme i pišući solističke skladbe na vlastitu poeziju, vješto je spajao bogato i nataloženo glazbeno i liturgičko obrazovanje s jednostavnošću i elegancijom potrebnom za „primanje“ skladbi među vjernički puk, posebice među pjevače. To je za njega bio ozbiljan zadatak jer se radi o franjevcu s licencijatom iz kompozicije, rimskim doktoratom iz gregorijanskog korala i doktoratom iz teologije. Trebalo je snage i promišljenosti, posebice u vremenima kada je Crkva bila na margini autokratskoga društvenog poretka, biti promicateljem glazbenih sadržaja kao mogućeg puta evangelizacije. Fra Ivan je nesporno jedna od središnjih ličnosti crkvene glazbe Splitsko-makarske biskupije u 20. stoljeću. Značajan dio njegova stvaralaštva objelodanjen je u periodici, a jedan dio nalazi se u ostavštini.
Njegov opus nije bio dovoljno zapažen u stručnoj glazbenoj javnosti iz više razloga kojima se potpisnik ovih redaka nema namjeru paušalno baviti (potrebna je ozbiljna analiza), ali to se vremenom ipak mijenja – fra Ivan je cijenjen i izvođen crkveni autor, njegovo djelo nadišlo je političku režimsku sputanost i u vremenima slobode potvrdilo svoju vrijednost, jer je dio standardnoga misnog repertoara nemalog broja dalmatinskih i hrvatskih župa, a imotska glazbena škola, na tragu ranije opisanih motiva (glazbeničkih i pedagoških), osjetila je potrebu prilagoditi ruho njegovih skladbi za koncertno izvođenje.
Na koncertu održanom u crkvi sv. Franje u Imotskom, 20. studenog 2023., gdje je sam autor proveo posljednjih jedanaest godina života, izvedeno je devet autorskih skladbi iz fra Ivanova bogatog rukopisa.
Zdravo Kraljice! (Salve Regina) izvela je učenica pjevanja Lea Ujević, uz orguljsku pratnju profesorice Ivane Žužul. Za puhački kvartet u sastavu: Tara Mandić, klarinet; Iva Markota, klarinet; Iva Šarić, klarinet i Ana Delipetar, flauta. Ivan Glibota vješto je priredio fakturu skladbe Večernji pozdrav. Solo dionicu otpjevala je Klara Ljubičić, a Višeglasni zbor OGŠ pripremila je profesorica Ivana Bilopavlović, dok je izvedbom ravnao potpisnik ovog teksta.
Brass kvintet u sastavu: Ivan Rimac i Ela Petyo, trube; Marija Šimić, rog; Jure Medvidović, trombon; Ante Kuzman, tuba i Višeglasni zbor OGŠ uz ravnanje profesorice Bilopavlović izveli su vjerojatno najpopularniju fra Ivanovu skladbu: Barjaci kreću Kraljevi.
Večernjica je rjeđe izvođen biser fra Ivanove kajdanke. Nježna i eterična, zazvučala je svježe i nadahnuto u glasu pjevačice Ružice Bušić, uz izvrsno pripremljen kvartet saksofona: Ante Žužul, Frano Bašić, Roko Leko i Jan Petyo, pod mentorstvom profesora Lovre Livajića.
Zbor Srednje glazbene škole, pod ravnanjem profesorice Vanje Domazet i orguljski prinos profesorice Marije Boban, izveli su Zdravo, Zvijezdo Mora, a Glibotićevu Ave Mariu predstavila je Ružica Bušić i flautistice Ana Kujundžić i Petra Todorić uz orguljsku pratnju profesorice Žužul.
Profesori glazbene škole, ovog puta kao izvođači, priveli su koncert kraju. Smiluj mi se, Bože, psalam 51, izveo je Mješoviti zbor profesora pod ravnanjem profesorice Domazet. Skladbu je zbog opsega sadržaja za koncertnu potrebu redigirao potpisnik teksta. Dva posljednja broja: Misa in C na čast Kristu Svećeniku, skladanu povodom četrdesete obljetnice ređenja fra Ivana Glibotića i Gospi od Anđela izveo je Zbor profesora i učenika SGŠ i Orkestar glazbene škole. Aranžmane za orkestar potpisuju profesori Ivan i Ljubomir Glibota, a izvedbom je ravnao mladi kapelnik HPO Gradske glazbe Imotski i profesor trube u glazbenoj školi Ljubomir Glibota. Koncert je bio izvrsno posjećen i publika je, prema očitim reakcijama, zaista uživala, a nastavnicima i učenicima glazbene škole je to najveće zadovoljstvo. Koncert je planiran i izveden kao pilot- projekt u okviru promocije djela fra Ivana Glibotića u sakralnim i koncertnim prostorima izvan Imotskog. Dakako, provjera autentične imotske publike dala je svim sudionicima vjetar u leđa i pružila orijentir za pravi put. Posebno je bilo vrijedno čuti neke skladbe koje su izvedene izvan liturgijske, koncertne prakse. Skladbe napisane za misna slavlja slušane su iz nešto drugačijeg rakursa, možda nije svima bilo „po guštu“ ili emotivno blisko, ali odražava iskorak, kreativnost i pokušaj drugačijeg tumačenja poznatih partitura.
Ovaj koncert predstavlja široku inicijativu, jezgru snažnog nastojanja svih resursa Imotske glazbene škole u odavanju priznanja svom naslovniku kroz ozbiljnu koncertnu promociju. Povezujući mjesto, reartikulirajući partiture i evocirajući stil i vrijeme njihova nastanka, ova manifestacija ima kreativan i deskriptivan zadatak, ali očigledno ostvariv i svrhovit.
Vjerujemo da će duhovni obzor naših učenika te ljubav prema muziciranju rasti kroz ovaj koncert i kontinuirano se razvijati. Na nastavnicima je sada zadatak daljnjega koncertnog oživotvorenja ovog materijala. Siguran sam da će navedeni sadržaj predstavljati dobrodošlo glazbeno osvježenje u svakome sakralnom i koncertnom prostoru, ostavljajući fra Ivana u vječnoj radosti u krilu Gospodara Vremena.
Imotski, na blagdan Gospe od Zdravlja 2023.
Jure Šaban- Stanić, prof.