“Svjetlovid” – zbirka pjesama
Fra Vladimir Tadić izdao je drugu zbirku pjesama pod naslovom “Svjetlovid”. Zbirku je tehnički uredio Marijan Osman, a lektorirao Domagoj Grečl. U Predgovoru piše kako je “Svjetlovid obuzet Istinom, kojom Bog ljubi i želi spasiti i učiniti sretnim svakog čovjeka. To je i putokaz ljudima”.
Ivan Bošković, književni kritičar, u recenziji piše kako je ova zbirka pjesama “intimni kalendar svećenikove i pjesnikove duše, njezin unutarnji psihogram, zrcalo duševnih raspoloženja i proživljavanja, ali i primjetnih nastojanja da se snagom riječi – često opore i hrapave, ali iskrene i tople – osvoje prostori univerzalnoga kojima poezija iznenađuje, začuđuje i – traje. A upravo je u tom nastojanju vidjeti i vrijednosti i granice ove poezije; prvo u privlačnosti i iskrenosti ljudskoga i svećeničkoga nadahnuća, a drugo u čestom posezanju za krupnim riječima koje nerijetko više djeluju retorički nego izvorno pjesnički. To međutim ne umanjuje zanimljivost i privlačnost ove vrijedne knjige, jedne od onih koja u dubinama svojih stihova i refleksija, rima, molitava, meditacija, zahvala i pohvala, svojom najdubljom suštinom, izražava radost života i hvalu onome tko je njegov Stvoritelj i njegov smisao”.
Ivan BOŠKOVIĆ, književni kritičar
Recenzija knjige SVJETLOVID Ante Vladimira TADIĆA
Do pregršti ovih stihova nije mi bilo poznato djelo/djelovanje ovoga svećenika i – pjesnika! Istina, u nekoliko sam navrata imao prilike u crkvenom tisku vidjeti njegove stihom izražene dojmove, molitvene stihove i meditacije, nedostatno za cjelovit sud i mogući vrijednosni zaključak. Imao sam prilike pročitati i ponešto riječi što su ih drugi čitatelji i književnici izrekli o autoru, uglavnom suglasan s u njima izrečenim atribucijama. Doista, posrijedi je autor pjesnik vjerske i vjerničke inspiracije koji se nadahnjuje iskustvom svetoga i božanskoga, djelom i djelovanjem svećeničkih odličnika, Božjih uglednika i vrijednih uzora kreposnog i vjerskog življenja. A njih ova poezija ne prikriva, nego ih snagom primjera apostrofira kao uzore vrijedne divljenja i oponašanja. Na prvom mjestu, sa snagom uzora, sveti je Franjo, serafski vitez i “brat Sunca”, u kojemu autor/pjesnik vidi uzor svetosti i kreposna življenja, Božjeg viteza koji svaki svojim činom slavi Stvoritelja i ono stoje stvorio. Pred veličajnim djelom Svevišnjeg pjesnikov glas traži načine da mu zahvali za darove srca kako bi još usrdnije i zanosnije slavio veličinu njegova djela, ljubav i ljepotu kojom obdaruje svoj rod i svijetli na putu njegova istinskog življenja. Svecu i Asiškom siromašku, kojem su mnogi hrvatski pjesnici ispjevali uznosite stihove začudne i nepotro-šene snage i ljepote (Marulić, Crijević, Kavanjin, Kanižlić, Še-noa, Vojnović, Matoš, Nazor, Andrić, Petrov, Korner, Šop, Nikolić, Vida i brojni drugi), pjesnik pridružuje i Antu Antića, jednog iz plejade svećeničkih franjevačkih svetih velikana.
Naš autor, kao vicepostulator u kauzi za proglašenje blaženim sluge Božjega oca fra Ante Antića, iz blizine je imao priliku vidjeti i upoznati njegov život, osjetiti i razumijevati dubinu njegova bića ispunjena franjevačkom ljubavlju služenja ljudima. Posve je razumljivo daje Antićeva duhovna baština odjeknula u fra Vladinim stihovima u kojima iskreno, ali i s primjetnom mjerom retorike, izbijaju riječi odanosti velikom subratu i Božjem ugodniku. Atribucije svjetla, sjaja, ljubavi, dobrote, vjere života i molitve govore u prilog učenikovoj (pjesnikovoj) zahvalnosti učitelju za sve duhovne radosti kojima ga je obdario i ispunio njegovo svećeničko biće i život.
Kao nasljedovatelj Franjina nauka, u ogrlici ovih stihova svoje su mjesto našli i brojna pjesnikova subraća-svećenici. Povodom njihovih jubileja i zavjeta, pjesnik im je stihovima ispjevao najljepše i trajno uzdarje. Nije riječ samo o mladomi-snicima i promicateljima Franjina djela, nego i o “vjernicima Crkve” i njezina hoda u obećanu budućnost. Na pojedinim mjestima fra Vladinih stihova se učini da su blizina i želja za svjedočenjem velikog i radosnog događaja zagušili pjesnikovu riječ, lako u njoj ne manjka subratske iskrenosti i topline, fra Vladina riječ ne uspijeva uvijek doseći i osvojiti prostore prave poezije kao kod čestitke mladomisnicima. Svoj doživljaj pjesnik zato i posreduje korištenjem atribucija poput “mladi Cvijete”, “novi Cvijete”, “sretni Cvijete”, “dični Cvijete”, “mlado Sunce”, prizivajući upomoć metafore iz rekvizitarija duhovne literature.
Kao svećenik i čovjek koji proživljava dramu svojih ljudi svećeničkim zavjetom uzetih u sudbinu, naš pjesnik nije mogao ostati ravnodušan na nedavne dane kada su smrti zaku-cale na vrata mnogih hrvatskih obitelji i kada je zlo zaprijetilo uništenjem tragova njegova hrvatskoga naroda. Strahotama i strahu, olujnoj i crnoj noći ludila i sotonskog pira pjesnik uzvraća vjerom u Božju dobrotu, mudrost i providnost; u osami svoje duše pjesnik zaziva Svevišnjeg koji ga obdaruje snagom da na prijestolju Istine vidi svjetlo pobjede. U zanosnim molitvama Bog mu se ukazuje kao “radost vječna” i “mironosac sreće” koji će oploditi život i budućnost hrvatske zemlje. Vjerujući u njegovu dobrotu i snagu, pjesnik ga moli za ozdravljenje njezinih branitelja i osloboditelja koji “u oblacima najmučnijih strahota” i s “krunicom oko vrata” čekaju “najsjajnije svanuće”. Posebno se doživljajnošću ističu pjesme Božić u ratu i Božična polnoćka koje završavaju usrdnom molitvom rođenom Božjem Sinu neka “ostavi svoj vječni sjaj u našim dušama i narodima”.
U ovim stihovima fra Vlado nije samo svećenik i Franjin učenik. U meditacijama i razmišljanjima pred očima mu izbiju, u svojoj ljepoti, otočki dani i korijeni, koji ga nadahnu da se obrati “najbližima srcu”, svojemu ocu, majci, bratu, sestri – rodbini i svojoj duhovnoj, Sinjskoj Majci, spjevajući joj izuzetno lijepu i skladnu laudu.
U pregršti ovih stihova posebno vrijedi istaknuti ciklus Iščekivanje vječnosti, u kojem pjesnik (glasno) razgovara sa Stvoriteljem svega živoga, atribuirajući ga nizom epiteta koji govore u prilog nadahnuća i blizine kojom je hranio njegov život i svećeničko poslanje. I spomenuti ciklus i mnoštvo pjesama u knjizi govori kako fra Vlado tajnu onostranoga i nedokučivoga nastoji obgrliti tajnom pjesničkoga iskustva, uspijevajući na mnogim mjestima uspostaviti skladan odnos između doživljaja koji izražava i riječi, slika, metafora i oblika kojima to izražava. Pjesnikovo nagnuće i izraz uspijevaju čitatelja vezati za sebe i uvući ga u misterij koji pjesnik i svećenik nastoji izraziti. Zato i može reći da “riječ Božja ne ugušuje riječ ljudsku”.
Velik broj pjesama u ovoj zbirci imaju nadnevak kada su napisane i mjesto gdje su prvotno tiskane. Premda se može govoriti o svojevrsnom prigodničarstvu, na što sugeriraju nadnevci i imena kojima su pjesme i ciklusi posvećeni, primjerenije je ustvrditi da je posrijedi svojevrsni dnevnik pjesnika i svećenika. Štoviše, intimni kalendar svećenikove i pjesnikove duše, njezin unutarnji psihogram, zrcalo duševnih raspoloženja i proživljavanja, ali i primjetnih nastojanja da se snagom riječi – često opore i hrapave, ali iskrene i tople – osvoje prostori univerzalnoga kojima poezija iznenađuje, začuđuje i – traje. A upravo je u tom nastojanju vidjeti i vrijednosti i granice ove poezije; prvo u privlačnosti i iskrenosti ljudskoga i svećeničkoga nadahnuća, a drugo u čestom posezanju za krupnim riječima koje nerijetko više djeluju retorički nego izvorno pjesnički. To međutim ne umanjuje zanimljivost i privlačnost ove vrijedne knjige, jedne od onih koja u dubinama svojih stihova i refleksija, rima, molitava, meditacija, zahvala i pohvala, svojom najdubljom suštinom, izražava radost života i hvalu onome tko je njegov Stvoritelj i njegov smisao. Ova je poezija istinska zahvala Svevišnjemu, Vječnoj svjetlosti koja je Svjetlovidom prodahnula cijeli fra Vladin život, podarivši mu u stihovima jedno od pamtljivih lica – poticajno i svećenički i pjesnički! Vjerujem da će mnogi čitatelji u fra Vladinim stihovima pronaći djeliće nadahnuća i poticaja iz kojih je niklo i ovih nekoliko popratnih riječi.
.
Bilješka o autoru
Ante (fra Vladimir) Tadić rodio se 18. lipnja 1938. u Udovičićima (župa Otok) kod Sinja u kršćanskoj obitelji Ivana i Luce rođ. Vrdoljak-Colo. Osnovnu školu završio je u rodnom selu, Franjevačku klasičnu gimnaziju u Sinju i Zagrebu i novicijat (6. 7.1956. – 7. 7.1957.) na Visovcu. Nakon odsluženja vojnog roka (Bitolj i Kumanovo) studirao je teologiju na Franjevačkoj visokoj bogosloviji u Makarskoj, gdje je 15. srpnja zaređen za svećenika.
U pastoralno odgovornom svećeničkom pozivu djeluje u teškim uvjetima ondašnjeg komunističkog i ateističkog borbenog jednoumlja (progonstvo Crkve, vjere, hrvatske svijesti i nacije), kada su se i kod nas Hrvata po II. vatikanskom koncilu počela zbivati nova teološka i socijalna strujanja Crkve i s novim tokovima apostolata, usprkos još uvijek većim zaprekama i poteškoćama vjerničkom život u društvu i obiteljima, a posebno u školama…
Kao župnik i pastoralni djelatnik aktivno djeluje od Vrlike, Sinja, Munchena, Šibenika, Graca n/M, te do svoje posljednje službe u Velikom Brdu. U dva navrata, kroz 15 godina, vrši službu vicepostulatora u kauzi za proglašenje blaženim sluge Božjega o. fra Ante Antića. Više je puta duhovni asistent FSR-a u Zagrebu, Sinju i Makarskoj, a uz to i voditelj duhovnih vježba u manjim i većim redovničkim kućama.
Autor se u svom aktivnom djelu istakao pišući svoje uspješne pastoralne listove (u Šibeniku “Naše slovo”, u Sinju, Makarskoj i Zagrebu “Serafsko zajedništvo”, u Gracu n/M “Slovo života” u Velikom Brdu “Žlib”- Životni lijek Isusova blaženstva” i kao vicepostulator glasilo Vicepostulature “Dobri otac Antić”. S iznimnim osobnim svjedočanstvom iskustva vjerskome životu objavljuje svoje pjesme u navedenim listovima, kako se naše kršćanstvo ne bi zatvorilo u sebe.
U tom smislu izlazi prva zbirka pjesama “Svjetlo posred tame”, a uz nju i ova druga “Svjetlovid” koja na svoj način još jače poziva na život za istinu – život po Evanđelju.
Čini se da i danas, nakon što su se pjesme zbirke objavljivale koncem 20. stoljeća, još mnogi Hrvati nemaju onoga pravog interesa za objektivu važeću istinu kao takvu o svojoj vjeri i slobodnoj svojoj državi Hrvatskoj koju su stekli obrambenim ratom; još mnogi gledaju po ostacima jugokomuniz-ma i na vjeru i na hrvatstvo velikom mrenom na očima svoga razuma.
Zato i u ovoj drugoj zbirci “Svjetlovid” otvara se mogućnost novog i zbiljskog traženja duhovnosti života u Europi po Isusovoj božanskoj i povijesnoj osobi, koji u svijetu mora postati sve prisutniji i privlačniji, pravo svjetlo i novi “svjetlovid” na putu čovječanstva za život dostojan svakoga čovjeka.